Nog een reaktie op je reaktie.
(Mijn zussie vind onze stukkies het minst interessant, wat is daar nou aan? En dan zeg ik ongeremd dat ze voor mij belangrijk zijn voor de hele mensheid. Tsja).
Tijdens de terugvlucht van Chennai naar Amsterdam woelden onze communicatieperikelen en de gestage zoektocht naar verdieping en opheldering door mijn al te wakkere geest (Ik had liever wat geslapen). Ergens boven Odessa kwamen er beelden op.
Het beeld van een denkbeeld of een gedachte als een bos mikadostokjes.
Rechtopstaand op een glanzende tafel, bijeengehouden met een haar.
En dan mijn vraag over het denkbeeld dat beleefd wordt als een hand die het veterstrikje uit de haar lostrekt.
En de emotie is dan de onwillekeurige schrikreactie: nee, niet doen, dan valt alles om.
Ook het plaatje wat na het vallen ontstaat voldoet: de gedachte als een net los gelaten bos mikadohoutjes.
En de vraag dan als: ‘Wat zou er gebeuren als je de stokjes een voor een voorzichtig wegneemt?’
(Van veel denkbeelden blijft weinig over als je terugzoekt hoe ze tot stand zijn gekomen).
Hier is een link met James Swartz, de advaite vedanta leraar waar jij expliciet wel en ik expliciet niet heenging in Tiruvannamalai: waar ik het expliciet niet met hem eens ben, verdedig jij hem impliciet. Let op.
Hij, James, maakt een buitensporige heisa over de zogenaamde voorwaarden waaraan iemand moet voldoen om een advaita vedanta leerling te kunnen zijn.
Daarover zal ik nog een apart stukje schrijven. Voor hier volstaat het te vermelden dat ik James Swartz openlijk heb bekritiseerd over de manier waarop hij steeds maar weer andere leraren bekritiseert. En in een reaktie daarop schreef hij terug dat de mensen die niet tegen dat soort kritiek kunnen, zich daarmee diskwalificeren als advaite vedanta leerling.
In Tiru heb ik je tweemaal tegen een andere bejaarde, hardop en klaarblijkelijk overtuigd van wat je zei, horen zeggen dat hij niet gekwalificeerd is voor advaita vedanta.
De eerste keer vanwege een zekere karaktertrek, de tweede keer ging het: ‘Ja, als je een trauma hebt, dan heb je geen rustige geest (quiet mind) en ben je dus niet gekwalificeerd voor advaita vedanta.
Beide keren heb ik mijn verontwaardiging geuit.
Niet omdat ik overal brandkasten zie. Neen, ik zie dan zure groene appeltjes (Vandaar de titel): denkbeelden die het waard zijn als een geworpen mikadospel stokje voor stokje van de tafel te worden geraapt tot er niets rest dan een schone glanzende tafel.
hans
Hi Hans,
Ik vroeg je al wat jouw intentie was van dit geheel en de vraagtekens zijn alleen maar groter geworden.
Faust (Goethe) :’ Ich will erfassen was die Welt im innersten zusammenhaelt”
Daar kan ik iets mee, zijn tegenspeler zegt daarentegen ‘Zwar weiss ich viel doch moechte ich alles wissen’ , waarschijnlijk kan jij daar weer meer mee (veel details).
Voor mij geldt ; Als je alles weet, weet je in feite niets, overspoeld als je bent door objecten van deze wereld, als je niets weet daarentegen weet je alles, doordat je de ruimte hebt om te kijken.
Kijk niet naar buiten, maar naar binnen, dat is waar de oplossing ligt.
Verder ben ik geneigd om het met je zus eens te zijn.
zou het kunnen zijn, dat jullie het over hetzelfde hebben?
een schone glanzende tafel?
waar ging de verontwaardiging over?
ik herinner me een uitdrukking van wijlen A.Smit
“liever gelukkig dan gelijk”
de sneeuw ligt nog op de velden
het wonder wil wel geweten worden
zo schoon
B.